مشاهده خبر

شرکتهای برتر ایران فردا معرفی می‌شوند

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران از معرفی شرکت های برتر ایران در روز دوشنبه خبر داد.


دکتر درویش در گفتگویی اختصاصی با اطلاعات گفت: رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100) که سال ۱۳۷۷ تنها با شاخص فروش آنها آغاز شد، اینک در بیست و پنجمین دوره با بررسی ۳۳ شاخص مقایسه انجام می شود.

وی با بیان این که روش بررسی و انتخاب شرکت های برتر همانند روشهای مرسوم و معتبر جهان، از جمله مجله ForTune 500است، تاکید کرد: حضور شرکت ها در این رتبه بندی کاملا اختیاری و داوطلبانه است و آمارهای عملکردی ارائه شده از سوی آنها، از صورتهای مالی مستند و حسابرسی شده استخراج شده و با سازو کار کنترلی که در روند انتخاب داریم به هیچ وجه اشتباهی پیش نیامده و انتخابها بسیار دقیق است. ضمن آن که اطلاعات شرکتهای بورسی با کدال هم مقایسه می شوند.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکتها با اشاره به اهداف سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی شرکت های بزرگ ایران گفت: تولید اطلاعات بنگاه های بزرگ اقتصادی و شفاف سازی فضای کسب و کار، میزان اثرگذاری شرکتها در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاهها از جمله اهداف رتبه بندی است.

وی اضافه کرد: آمارهای منتشره در ۳۳ شاخص مورد بررسی، ضمن این که موجب ارتقاء اعتبار، شهرت و برند یک بنگاه در سطح ملی و بین المللی می شود و در حقیقت بهترین تبلیغ است، مورد استفاده سایر بنگاه های اقتصادی، سازمان های حاکمیتی و سیاست گذاران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان قرار می گیرد و آثار ارزشمندی در رشد اقتصاد ملی بر جای می گذارد.دکتر درویش با اشاره به اهمیت رتبه بندی برای بنگاه های اقتصادی یادآور شد: رتبه بندی به بنگاه ها کمک می کند تا از جایگاه واقعی خود در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور آگاه شده و شناخت دقیقی از وضعیت خود در مقایسه با رقبا پیدا کنند که این امر می تواند نقش بسزایی در تدوین برنامه های استراتژیک آنها داشته باشد. درویش سپس به تشریح اهمیت رتبه بندی برای سازمان های حاکمیتی و سیاست گذاران اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: با دقت در روند این رتبه بندی ها و بررسی های مداوم آن ها جهت حرکت کسب و کارها روشن و دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف بر اساس اطلاعات معتبر و مستند مشخص شده و سیاست گذاران اقتصادی را در جهت گرفتن تصمیمات درست در راستای اهداف بلند اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

همچنین رتبه بندی به فعالان اقتصادی، بویژه به بازار سرمایه و سهامداران اطلاعات دقیق تری ارائه می دهد که در کنار سایر اطلاعات، به شناسایی روند آینده کمک می کند.

معاون سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از این گفتگو درباره روش شناسی این رتبه بندی گفت: شرکتهای بزرگ ایران بر اساس میزان فروش به دسته های صدتایی تقسیم و شرکت های هر دسته بر اساس شاخص های دیگری با هم مقایسه و رتبه بندی می شوند. در این مقایسه شرکت ها از نظر اندازه تا حدودی به هم نزدیکند.

وی ادامه داد: نگاه ملی توجه به خواسته های ذی نفعان، توجه به میزان دسترسی به آمارهای کمی قابل اتکا و عمومی بودن فهرست، از جمله شاخص هایی است که در مرکز رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار را از جمله دسته بندی های اصلی(IMI100) برای ارزیابی شرکتها عنوان کرد که هر یک شامل شاخص های مختلفی هستند.

دکتر درویش افزود: در رتبه بندی علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرست های عمومی نشان داده شده، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می شود.

معاون سازمان مدیریت صنعتی سپس با اشاره به آمارهای استخراج شده شرکتها و مقایسه آنها با نتایج آماری شرکتهای برتر برخی کشورها گفت: آمار فروش اولین شرکت ترکیه 1/6 برابر، فروش اولین شرکت هند 5/9 برابر و فروش اولین شرکت آمریکایی 48/8 برابر فروش اولین شرکت ایران است.

 

وی ادامه داد: برای مقایسه توان اقتصادی و تولیدی کشورها این آمارها بسیار روشنگر است. اگر درآمد شرکت های بزرگ کشورها را با هم مقایسه کنیم می بینیم که شرکت های آمریکایی 29/7 درصد، شرکت های چین 29/2 درصد، ژاپن 7/9 درصد و آلمان 5/5 درصد سهم درآمدی را به خود اختصاص داده اند؛ هر چند تعداد شرکت ها چینی بیشتر است، اما به لحاظ درآمدی هنوز آمریکا جلوتر است.جالب این که این آمار همبستگی کامل با GDPکشورها دارد، یعنی شرکت های بزرگ عامل سهم افزایش تولید ملی است. مهمتر این که واحدهای تحقیق و توسعه و نوآوری در شرکت های بزرگ بیشتر است.

دکتر درویش آنگاه به تحقیق انجام شده در یک دوره ده ساله روی شرکت های ایرانی اشاره کرد و نتیجه گرفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد که سهم شرکت های بزرگ از کل شرکت ها ۴ درصد و مابقی کوچک و متوسط هستند، اما همین تعداد شرکتهای بزرگ بالغ بر ۴۷ درصد اشتغال و ۹۰ درصد ارزش افزوده در اقتصاد را به عهده دارند.

وی ارتباط شرکتهای کوچک و متوسط به شرکت ها بزرگ را حیاتی توصیف کرد و یادآور شد: نحوه ارتباط شرکتهای کوچک و بزرگ به نحوی است که هرگونه تکانه به شرکتهای بزرگ مستقیما شرکت های کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی درباره سرانه صادرات ایران گفت: صادرات سرانه ایران ۴۳ درصد ترکیه است و ۵۰ درصد صادرات ما فقط متعلق به شرکت های پتروشیمی است.مدیر مرکز رتبه بندی شرکتهای برتر در پایان به نقش مهم شرکتهای بزرگ در تولید ملی پرداخت و گفت: رشد اسمی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ما قبل آن 76/3 درصد و رشد واقعی آنها پس از تورم گیری 23/6 درصد بوده، در حالی که رشد ناخالص داخلی اقتصاد ایران در مدت یاد شده فقط یک درصد بوده است.

-->
 

دیدگاه شما

0
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.