مشاهده خبر

نشست خبری بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران


ه گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، نشست خبری بیست و چهارمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

بنا به این گزارش، کیانی بختیاری ضمن قدردانی از همکاری مستمر اصحاب رسانه در فرهنگ سازی موضوعات کلان همچون اقتصاد مقاومتی و ساخت داخل، برگزاری رتبه بندی شرکت های برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی را در راستای اهداف کلان اقتصادی کشور خصوصا تحقق شعار سال عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص رتبه بندی شرکت های برتر اظهار داشت: رتبه‌بندي IMI-100 در سال نخست (1377) با رتبه‌بندي 100 شركت برتر ايران از نظر شاخص ميزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سال‌های بعد از آن، با توجه به استقبال خوب شرکت‌ها و برای پاسخگویی به درخواست آنها، به تدریج، تعداد شرکت‌های فهرست به 500 شرکت افزایش یافت، همچنین، تعداد شاخص‌های مورد بررسی نیز افزایش یافت.

کیانی بختیاری با بیان این نکته که یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار است گفت: رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی واستفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور از دیگر اهداف مهم برگزاری رتبه‌بندی شرکت های برتر هستند.

وی در خصوص کسانی که از نتایج این رتبه بندی بهره مند می شوند گفت: نخست خود بنگاه های اقتصادی و بعد سازمان‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی از این نتایج استفاده می کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی دیگر استفاده کنندگان از نتایج این رتبه بندی را سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان کرد.

وی در خصوص اهمیت رتبه‌بندی IMI-100  برای بنگاه‌های اقتصادی اظهار داشت: شناسایی جایگاه شرکت بین 500 شرکت برتر و وضعیت رقابتی آن به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا از جایگاه خود بین 500 شرکت بزرگ کشور آگاه شوند و نیز، درباره وضعیت خود در مقایسه با رقیبان، شناخت شفاف و دقیقی پیدا کنند و آثار فعالیت‌شان را بر وضعیت رقابتی خود مشاهده نمایند.

کیانی بختیاری افزود: اهمیت دیگر این رتبه بندی کمک به شرکت‌ها در توسعه برند ملی و بین المللی آن‌ها ست چرا که شرکت‌ها با قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های برتر ایران، شهرت، اعتبار و برند خود را ارتقا می‌دهند. علاوه بر این  در تدوین برنامه‌های استراتژیک شرکت از آن استفاده می کنند. به بیان دیگر، نتایج رتبه‌بندی در سال‌های مختلف، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران مالی و استراتژیک شرکت قرار می‌دهد که منابع موثقی برای تدوین استراتژی‌های شرکت خواهند بود.

وی در خصوص اهميت رتبه‌بندی IMI-100  برای سازمان‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی گفت: رتبه بندی به خودی خود می تواند به گسترش رقابت و تشویق آن در بخش خصوصی و دولتی کمک کند. علاوه بر این، با مشاهده نتایج رتبه بندی شرکت ها و به خصوص روند نتایج در سال های مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج رتبه بندی بنگاه ها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر، دست اندرکاران سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درخصوص اهمیت رتبه بندی IMI-100  برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی اظهار داشت: فهرست رتبه بندی می تواند به فعالان اقتصادی به خصوص سهامداران و فعالان بازارهای سرمایه اطلاعات تحلیلی دقیق تری ارائه دهد. افزون بر این، این اطلاعات در کنار اطلاعات معتبر  دیگر، به شناسایی روند شرکت و پیش بینی روند آینده آن كمك می نماید و می تواند به شرکت های داخلی و خارجی در یافتن فرصت های همکاری و مشارکت اقتصادی با بنگاه های مستعد یاری نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شرکت های بزرگ، شرکت های کوچک را در زنجیره تامین خود قرار می دهند و به توسعه این شرکت ها کمک می کنند. لذا انتظار این است که شرکت های برتر در راستای تحقق اهداف کلان اقتصادی به این موضوع مبادرت ورزند. ضمن این که در شرایط تحریم، شرکت های بزرگ می توانند از طریق دیپلماسی صنعتی به اقتصاد کشور کمک کنند.

کیانی بختیاری همچنین از ورود شرکت های دانش بنیان به رتبه بندی شرکت های برتر برای نخستین بار خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با توجه به ثبت 7 هزار شرکت دانش بنیان در کشور، شاهد حضور تعداد کثیری از دانش بنیان ها در رتبه بندی شرکت های برتر باشیم.

در ادامه این نشست، مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی و مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر گفت: سازمان مديريت صنعتي در سال 1400 براي بیست و چهارمین سال متوالي رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران (رتبه‌بندي IMI-100) را انجام می‌دهد و 500 شركت بزرگ و موثر در اقتصاد كشور را طی همايشی که در 4 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود، معرفی خواهد کرد.

وی افزود: رتبه بندي‌هاي مشابه IMI-100 هم در سطح جهاني و هم در سـطح منـطقه اي و كشـوري انـجـام مي‌شود. در سطح جهانی: رتبه‌بندی   فورچون گلوبال500  که 500 شرکت بزرگ دنيا را رتبه‌بندی می‌کند. در سطح منطقه ای، رتبه‌بندی DS100 که صد شرکت بزرگ کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را رتبه‌بندی می‌کند و در سطح كشوری، در كشورهاي آمريكا، تركيه، هندوستان و برخي كشورهاي ديگر مشابه این رتبه بندی انجام مي‌شود.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر تشریح کرد: در رتبه‌بندي شركت‌هاي برتر ايران و رتبه‌بندي‌هاي مشابه فوق الذكر، ابتدا 500 شركت براساس شاخص"ميزان فروش (درآمد)" انتخاب و رتبه‌بندي مي‌شوند. پس از آن، اين 500 شركت براساس شاخص‌هاي ديگري نيز رتبه‌بندي مي‌شوند. نكته مهم اين است كه يك شركت، در شاخص‌هاي مختلف، رتبه‌هاي متفاوتي مي‌گيرد، يعني مثلا ممكن است در شاخص فروش رتبه 10 را داشته باشد ولي در شاخص "سودآوري" رتبه 45 را به دست آورده باشد. به عبارت ديگر، شاخص‌هاي مختلف در اين رتبه‌بندي‌ها با هم ترکیب نمی‌شوند تا در مجموع، به يك شركت، يك رتبه تعلق گيرد.

وی افزود: انتخاب 500 شركت براساس "ميزان فروش" از منطق اقتصادي و مديريتي برخوردار است، زيرا "فروش" خروجي نهايي بنگاه‌هاي اقتصادي است. همچنين، ميزان اثرگذاري فعاليت يك شركت در ابعاد اقتصاد ملي، رابطه مستقيمي با ميزان فروش شركت دارد.

درویش تاکید کرد: شاخص‌های رتبه‌بندی در رتبه‌بندی IMI-100، شاخص های کمّی هستند و مقادیر آنها از "صورت‌های مالی حسابرسی شده " شرکت‌ها استخراج می‌شود. بنابراین‌، بر خلاف بسیاری از ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها که در رتبه‌بندی شرکت‌ها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند‌، در رتبه‌بندی IMI-100‌، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص می‌کند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی افزود: از ویژگی‌های رتبه‌بندی IMI-100، شفافیت بسیار بالای آن است، بطوری که رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه گذاری است، زیرا در هر فهرستی، در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.

وی یادآور شد: نوع رتبه‌بندی IMI-100 و رتبه‌بندی‌های مشابه مثل  فورچون 500 و اهدافی را که دنبال می‌کنند به گونه‌ای است که کلیه شرکت‌ها در هر رشته کسب و کار، در فهرست حضور دارند و اساساً یکی از اهداف این رتبه‌بندی این است که امکان مقایسه بین کسب و کارهای مختلف را فراهم کند. گزارشات سالانه رتبه‌بندی IMI-100 به خوبی نشان دهنده فواید این گونه مقایسه‌ها است.

 درویش با بیان سهم كشورها از نظر ميزان درآمد در فهرست فورچون 500 در سال 2019 در خصوص این که چرا ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های بزرگ مهم است گفت: جايگاه 6 كشور اول فهرست فورچون در رتبه بندي كشورها از نظر GDP در سال 2019 با جایگاه شرکت های اول این فهرست مطابقت دارد.

وی با بیان برخي نتایج کلی در رتبه بندی سال 99  براساس سال مالي 98 گفت: ارزش افزوده 100 شرکت اول کشور برابر با 11درصد GDP یا تولید ناخالص داخلی بوده است و ارزش افزوده 500 شرکت برابر با 12 درصد GDP همچنین میزان فروش 100 شركت اول برابر با 37 درصد GDP و فروش 500 شركت برابر با41 درصد GDP بوده است.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر خاطر نشان کرد: اگر مجموع فروش 500 شركت را در نظر بگيريم، 89 درصد متعلق به 100 شركت اول بوده است كه اين خود، بزرگي اين شركت‌ها را در مقايسه با بقيه شركت‌ها نشان مي‌دهد.

وی افزود: در رتبه بندی IMI-100 علاوه بر انتشار فهرست 500 شرکت برتر ایران، فهرست شرکت‌ها در گروه های صنعتی  یا به بیان دیگر در رشته‌هاي كسب و كار نیز منتشر مي‌شود. بنابراین، در این رتبه‌بندی، علاوه بر اینکه جایگاه هر شرکت در فهرست‌های عمومی نشان داده می شود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سهم گروه‌هاي صنعتي از نظر ميزان فروش و همچنین سهم گروه‌هاي صنعتي از نظر صادرات پرداخت.

بنا به آمار ارائه شده توسط درویش، رشد قابل توجهی در سال 99 در میزان فروش شرکت‌ها اتفاق افتاده و شرکت اول رتبه بندی در این سال 79 درصد رشد فروش داشته است، همچنین شرکت ها در سال 99 نسبت به سال 98 رشد فروشی به میزان 75 درصد داشته اند.

-->
 

دیدگاه شما

0
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.