مشاهده خبر

مزایای رتبه بندی 500 شرکت برتر ایران


مجید درویش، مدیر مرکز رتبه بندی شرکت­های برتر جزییات رتبه­بندی و معرفی 500 شرکت برتر ایران را تشریح کرد. درویش در گفت و گو با دنیای اقتصاد با اشاره به مزایای رتبه­بندی سالانه 500 شرکت برتر ایران، شکل­گیری رتبه بندی شرکت های برتر ایران و شاخص­های معرفی شرکت­های برتر را نیز توضیح داد.

*سابقه رتبه بندی شرکت­های برتر به چه زمانی برمی گردد؟

رتبه بندی شرکت های برتر ایران با نام رتبه بندی IMI-100 به مدت 20 سال است که در سازمان مدیریت صنعتی انجام می­شود به این معنا که این کار در سال 1377شروع شد و به طور مستمر، هر ساله انجام شده است. این رتبه بندی، از سال شروع تا امسال رشد و توسعه زیادی داشته است؛ در واقع، شرکت­ها از این رتبه بندی استقبال زیادی کرده اند و ما رتبه بندی را هم از نظر تعداد شرکت­هایی که به­عنوان شرکت­های برتر معرفی می شوند، و هم از نظر تعداد شاخص های مورد ارزیابی توسعه دادیم. تعداد شرکت های مورد ارزیابی را طی سال های گذشته و به تدریج افزایش دادیم؛ در سال اول 100 شرکت برتر ایران را رتبه­بندی و معرفی کردیم و به همین دلیل، این رتبه بندی به رتبه بندی IMI-100 معروف شد؛ در حال حاضر، 500 شرکت را رتبه بندی و معرفی می­کنیم و با اینکه درخواست برای اینکه تعداد شرکت­های بیشتری را معرفی کنیم وجود دارد اما از آنجا که رتبه­بندی­های مشابه در دنیا اقدام به معرفی و رتبه­بندی 500 شرکت می کنند، ما نیز در همین عدد 500 فعالیت خود را حفظ کرده و تعداد شرکت ها را افزایش نداده ایم تا قابلیت مقایسه بین شرکت های ایرانی و شرکت های دیگر کشورها نیز وجود داشته باشد.

*شما در رتبه بندی شرکت ها چه شاخص ها و ملاک هایی را در نظر می گیرید؟

شاخص­هایی که شرکت­ها را براساس آن ها رتبه بندی و ارزیابی می کنیم عمدتا شاخص های مالی و اقتصادی هستند که به نوعی شاخص­های «خروجی گرا» محسوب می­شوند؛ یعنی نتایج عملکرد شرکت­ها را بررسی می کنند؛ در حال حاضر، تعداد این شاخص ها 33 شاخص است یعنی هر شرکتی براساس 33 شاخص، رتبه­بندی و با سایر شرکت­ها مقایسه می­شود. این شاخص ها به چند دسته تقسیم می شوند؛ تعدادی از این شاخص­ها تحت عنوان شاخص­های «اندازه و رشد شرکت» معرفی شده­اند؛ مانند شاخص­های «فروش»،«رشد فروش»،« فروش سرانه »،«ارزش افزوده»،«تعداد کارکنان»،«دارایی»،«رشد دارایی» و «رشد اشتغال»؛دسته دیگری تحت عنوان شاخص­های «سودآوری و عملکرد» معرفی کرده­ایم که تعدادی از این شاخص­ها هم در این دسته جای می­گیرند. دسته دیگر«شاخص­های بهره وری» است که نشان­دهنده میزان و سطح بهره­وری شرکت­ها است. شاخص­های دیگری تحت عنوان «شاخص های صادرات» تعریف شده است که در واقع بیشتر به مقوله صادرات شرکت ها و میزان موفقیت آن­ها در این زمینه برمی­گردد. دسته دیگر، شاخص­ های «نقدینگی» است. همچنین، شاخص­های «بدهی» و شاخص­های «بازار». این 33 شاخص در این چند دسته تقسیم ­بندی شده­است و 500 شرکت براساس این شاخص ­ها ارزیابی، رتبه ­بندی و معرفی می شوند.

*روش این رتبه بندی چیست؟

اولا مشابه این رتبه بندی که ما انجام می دهیم در دنیا رتبه­بندی با عنوان Furtune Global 500 وجود دارد که مجله Furtune انجام می دهد و در آن 500 شرکت برتر دنیا را رتبه بندی و معرفی می کند؛ این رتبه­بندی در سطح جهانی است ولی روش آن، مشابه روشی است که ما در رتبه بندی IMI-100 داریم. این روش در رتبه­بندی شرکت­های برتر سایر کشورها هم استفاده می­شود؛ مثلا 500 شرکت برتر آمریکا هر ساله با این روش رتبه بندی می شوند؛ یا در ترکیه رتبه­بندی با همین روش انجام می شود؛ و در چند کشور دیگر مانند کانادا، مالزی، هندوستان نیز، رتبه بندی با این روش انجام می شود. اما روش رتبه بندی به این صورت است که ابتدا 500 شرکت براساس شاخص«میزان فروش» انتخاب و رتبه­بندی می­شوند یعنی یک جدول ارائه می شود که از نظر شاخص میزان فروش از شرکت اول تا شرکت 500 ام را معرفی می کند؛در جدول دیگری این شرکت ها مثلا به لحاظ شاخص سودآوری رتبه بندی و معرفی می شوند؛ به همین نحو، برای هریک از بقیه 33 شاخص رتبه­بندی شرکت­ها انجام می­شود؛ این 33 شاخص با هم لینک نمی شوند و ارتباطی ندارند؛ گاهی از ما سوال می شود که آیا نهایتا با توجه به این 33 شاخص به هر شرکت یک رتبه داده می شود؟ خیر؛ این گونه نیست؛ برای هر شرکتی 33 رتبه مشخص می شود.

*این رتبه بندی ها در نهایت مورد استفاده چه گروه هایی قرار می گیرد؟

چند گروه را به­عنوان استفاده کنندگان از نتایج این رتبه بندی می شناسیم که اولین گروه را می توان خود این « شرکت ها و بنگاه های اقتصادی» که در این رتبه بندی حضور پیدا می کنند، دانست. این رتبه بندی برای آن­ها فوایدی دارد؛ از جمله اینکه رتبه بندی به ارتقای برند این شرکت­ها کمک می­کند چون در فهرست بهترین شرکت های ایران قرار می گیرند؛ موضوع دیگر این است که از اطلاعات تولید شده در این رتبه بندی استفاده می کنند و توانایی مقایسه خود با شرکت های دیگر به ویژه با شرکت های هم رشته و هم صنف خود را پیدا می کنند.شرکت ها در برنامه های استراتژیک خود از این اطلاعات استفاده می کنند و برای چشم انداز آتی خود با توجه به جایگاه فعلی خود در IMI-100 برنامه­ریزی می­کنند. همچنین، شرکت­هایی که قصد مشارکت با شرکت­ های خارجی را داشته­ باشند، قرار گرفتن نام آن­ ها در فهرست IMI-100 ، برایشان مطلوبیت دارد، از آنجا که گزارش این رتبه بندی به زبان انگلیسی هم منتشر می­شود و مورد توجه شرکت­های خارجی قرار می گیرد.

گروه دیگری که از رتبه بندی IMI-100 می توانند استفاده کنند «دولت» و به طور کلی سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی کشور هستند به این دلیل که اطلاعات تولید شده از این رتبه­بندی­ها به خوبی هم وضعیت شرکت­ها را نشان می­دهد که وظیفه تولید در کشور را بر عهده دارند و هم امکان مشاهده وضعیت رشته­های مختلف کسب و کار را ایجاد می­کند؛ ضمن اینکه چون این گزارشات و اطلاعات هر ساله تولید می­شود، می­توانند روند افت و خیز بنگاه های اقتصادی و صنایع مختلف را از این گزارش ها استخراج کنند.

*هدف سازمان مدیریت صنعتی از انجام رتبه بندی شرکت های برتر ایران چه بوده است؟

در درجه اول هدف این بوده­است که در مورد بنگاه های اقتصادی «تولید اطلاعات» شود؛ و مهمترین بنگاه های اقتصادی، بنگاه های بزرگ کشور هستند که ضریب تاثیر آن ها در اقتصاد کشور بیشتر است؛بنابراین اقدام به تولید اطلاعات درباره بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور کردیم. در حقیقت، هدف این بوده است که «شرکت­هایی که اثرگذاری بیشتری در اقتصاد کشور دارند معرفی کنیم»؛ هدف دیگر ،‌کمک به شفاف سازی فضای کسب و کار کشور بوده است. هدف سوم ما از این رتبه بندی «تشویق و گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی» بوده است. هر شرکتی تلاش دارد در شاخص های مختلف رتبه بالاتری را به دست آورد.

*در پایان اگر مطلبی هست که به آن اشاره نشده است بفرمایید.

اول اینکه، فرآیند این رتبه بندی هر ساله در اواخر تیرماه با فراخوان و دعوت از شرکت ها برای حضور در رتبه بندی شروع می شود و پس از مراحل مختلف،‌نهایتا نتایج رتبه بندی در " همایش شرکت های برتر ایران" در بهمن ماه،‌اعلام می شود.

مطلب دیگر اینکه علیرغم استقبال خوب شرکت ها برای حضور در رتبه بندی شرکت های برتر و ارائه اطلاعات مورد نیاز، لیکن تعداد کمی از شرکت ها از ارائه اطلاعات و حضور در رتبه بندی خودداری می کنند که این عدم شفافیت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. به هر حال، به این شرکت ها هم توصیه می کنیم که در این رتبه بندی حضور پیدا کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

-->
 

دیدگاه شما

0
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.