>
ورود
مصاحبه هفته نامه بازار امروز با مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر
دوشنبه,23 دی, 1398

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برترایران مطر ح کرد:
رتبه بندی IMI-100 ،گامی در جهت کمک به تحقق شعار سال
بیست و دومین همایش شرکتهای برتر ایرانIMI-100 ، بیست و نهم  دی ماه در محل مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار می شود. از اهداف برگزاری این همایش و رتبه بندی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، شفاف سازی فضای کسب و کار است که با کمک اطلاعات تولید شده انجام می شود. چرا که امروزه ایران، به سمت اقتصاد غیر نفتی در حال حرکت است و بررسی شرایط بنگاه های اقتصادی در کشور و سیاستگذاری در جهت تسهیل در روند فعالیت آنها میتواند زمینه را برای رسیدن به این هدف یاری رساند. بر اساس گفته های مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر در این دوره شرکت های پتروشیمی نسبت به دیگر بنگاه ها وضعیت بهتری دارند و پیشتاز گروه های صنعتی هستند. برای اینکه در جریان اطلاعات بیشتری قرار بگیریم با وی به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
درباره همایش شرکت های برتر ایران و تاریخچه آن توضیح دهید.
 رتبه بندی شرکت های برتر ایران که با نام IMI-100  شناخته میشود قدمت 22 ساله دارد و سازمان مدیریت صنعتی از سال 1377 در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد و ایده انجام این کار را از رتبه بندی فورچون 500 گرفت که سال هاست به معرفی و رتبه بندی 500  شرکت برتر دنیا اقدام می کند. برای تهیه 500 شرکت بزرگ کشور، ابتدا کلیه شرکتهایی را که صورت های مالیشان در اختیارمان است بر اساس شاخص میزان فروش (درآمد عملیاتی) رتبه‌بندی می شوند.  ما در سال اول شروع این رتبه بندی یعنی سال 1377 ، شرکت ها را بر اساس همین شاخص فروش رتبه بندی و 100 شرکت را معرفی کردیم. در واقع، در سال اول اجرای این رتبه بندی قصد ما این بود که 100 شرکت بزرگ ایرانی را معرفی کنیم؛ در سال نخست رتبه بندی تردید داشتیم که استقبال خوبی وجود داشته باشد، اما شرکت ها با توجه به اعتمادی که به سازمان مدیریت صنعتی داشتتند از آن استقبال کردند و موفق شدیم 100 شرکت برتر ایران را معرفی کنیم. در واقع، این شرکت ها، بنگاه های بزرگ اقتصادی کشورهستند و دلیل ما برای انجام این کار و معرفی این شرکت ها، تاثیرگذاری بیشتر این شرکت ها بر اقتصاد ملی در مقایسه با دیگر شرکت ها است. زیرا آنها عوامل اقتصادی را بیشتر به کار می گیرند؛ به عنوان مثال، از نظراشتغالزایی سهم بیشتری نسبت به دیگر شرکت ها دارند، به طور کلی، ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کنند و در نتیجه، به افزایش تولید کشور کمک بیشتری می کنند.  بنابراین، بررسی وضعیت این بنگاههای اقتصادی و رصد آنها و توجه به افت و خیز آنها برای سیاستگذاران صنعتی و اقتصادی کشور مهم است. همچنین، اطلاعات تولید شده برای مدیران همین شرکت ها نیز، خیلی اهمیت دارد، زیرا آنها وضعیت خود را از جنبه های مختلف با شرکت های هم رشته مقایسه می کنند. همچنین گروه دیگری که از این اطلاعات استفاده می کنند، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هستند.
درباره گزارش های سالانه که از سوی شما تهیه و ارائه می شود توضیح دهید.
در گزارش های سالانه این رتبه بندی اطلاعات زیادی وجود دارد که استفاده کنندگان مختلفی مانند مدیران بنگاه های اقتصادی، سیاستگذاران صنعتی و اقتصادی کشور، پژوهشگران و دانشجویان و نیز سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی از آنها بهره می گیرند.
چه تعداد شاخص در بیست و دومین دوره همایش IMI-100 تعریف شده است؟
چندین سال است که شرکت ها را بر اساس 33 شاخص ارزیابی می کنیم. به این نحو که در ابتدا 500 شرکت بر اساس شاخص فروش، از یک تا 500 رتبه بندی می شوند و پس از آن، این 500 شرکت بر اساس 32 شاخص دیگر نیز ارزیابی می شوند. شاخص های ما "کمی" است و اطلاعات از صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها گرفته می شود. ویژگی خاص این نوع رتبه بندی این است که در ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها هیچ قضاوتی از طرف مجریان انجام نمی شود و دخالتی در تعیین رتبه ندارند و رتبه بندی شرکت ها توسط نرم افزار تعیین می شود که قابل اتکا است. همچنین، این نوع رتبه بندی کاملاٌ شفاف است و صحت رتبه شرکت ها به راحتی قابل بررسی و مشاهده است.
 در فراخوان امسال چند شرکت ثبت نام کردند؟
حدود1000شرکت در رتبه بندی امسال شرکت داده شدند و پس از رنکینگ آنها، 500 شرکت معرفی می شوند. در فهرست های عمومی رتبه بندی، انواع شرکت ها در گروه های صنعتی مختلف حضور دارند. در فهرست هایی که شرکت ها در گروه های صنعتی خاص خود قرار گرفته اند، هر شرکت، با شرکت های هم رشته خود مقایسه می شود. هم در سال گذشته و هم امسال 31 گروه صنعتی داشته ایم. شرکت ها بر اساس نوع فعالیت در این گروه ها قرار می گیرند و منطق دسته بندی گروه های صنعتی و قرار گرفتن شرکت ها در این گروه ها، بر اساس همان منطق مورد استفاده در طبقه بندی بین المللی فعالیتهای اقتصادی (ISIC)است.
آیا امسال گروه پتروشیمی پیشتاز است؟
در سال گذشته شاهد بودیم که گروه بانک ها قوی ترین گروه بود و بعد از آن گروه پتروشیمی و گروه فرآورده های نفتی. در رتبه بندی امسال شاهد تغییرات هستیم، به طوری که گروه فرآورده های نفتی، رشد قابل توجهی داشته و جایگاه دوم را به دست آورده است. توجه داریم که رتبه بندی امسال، ارزیابی عملکرد شرکت ها در سال مالی 97 است که در این سال، بحث تحریم ها و تغییرات نرخ ارز را داشته ایم که بر شرکت ها اثرگذار بوده است. به فهرست رتبه بندی امسال میتوان گفت که تغییرات رتبه شرکت ها نسبت به سال های گذشته بیشتر است که مشخصا مربوط به تحریم و نوسانات نرخ ارز است.  رتبه خودروسازها پایین رفته و تا اندازه ای هم بانک ها در مقاسیه با دیگر شرکت ها نزول داشته اند اما نفتی ها از موقعیت بهتری برخوردار هستند.
دوره‌های برگزاری IMI-100  در 2 دولت یازدهم و دوازدهم در چه سطحی بوده است؟
در این باره میتوان گفت که مشخصاٌ در سال 93  وضعیت شرکت ها رشد خوبی را داشت و دلیل آن، بیشتر به فضای مثبت کسب و کار در آن سال بر می‌گشت ولی در سال های بعد از آن، روند مذکور ادامه پیدا نکرد.
کدام یک از گروه های صنعتی استقبال بیشتری از IMI-100 داشته اند؟
از گذشته شرکت هایی که از لحاظ میزان درآمد در سطح بالاتری قرار می گرفتند استقبال بیشتری از این رتبه بندی داشتند که میتوان به بانک ها، صنایع پتروشیمی، فراورده های نفتی، خودروسازی و فلزات اساسی اشاره کرد. از نظر تعداد شرکت در گروه می توان گروه هایی مانند: گروه خدمات بازرگانی، گروه ماشین آلات و تجهیزات، گروه شرکتهای پیمانکاری، گروه محصولات غذایی، گروه رایانه و گروه سیمان را نیز به گروههای قبلی اضافه کرد، یعنی شرکت های این گروه ها هم حضور بیشتری در فهرست IMI-100  داشته اند.
 مهم ترین ویژگی این دوره IMI-100 چیست؟
با توجه به وضعیت خاص اقتصادی کشور، نقش این بنگاه های اقتصادی در سال گذشته و امسال اهمیت بیشتری دارد. اقتصاد ما همواره نفتی و درآمد دولت متکی به نفت بوده است، در نتیجه، جیب دولت خیلی وابسته به بنگاه های اقتصادی نبوده است، زمانی که درآمد نفتی کم می شود دولت باید از راه های دیگر، به ویژه، گرفتن مالیات، درآمد خود را تامین کند و منابع اخذ مالیات بنگاه های اقتصادی هستند. حال هرچه ما از اقتصاد نفتی دور شویم توجه به اهمیت بنگاه های اقتصادی نیز بیشتر می شود. هدف ما نیز در این رتبه بندی از 22 سال قبل این بوده است که با توجه به اهمیت بنگاه های اقتصادی، در مورد آن ها تولید اطلاعات کنیم تا وضعیت آن ها در دوره های مختلف رصد شود. سیاستگذاری در کشور نیز باید در جهت تسهیل فعالیت آن ها باشد و موانعی که بر سرراه آن ها وجود دارد برداشته شود. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در 2 سال اخیر، توجه به وضعیت بنگاه های اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در اینجاست که فعالیت های مثل رتبه بندی IMI-100 که وظیفه اش توجه به بنگاه های اقتصادی برتر و بزرگ و تولید اطلاعات در مورد آنها است از اهمیت ویژه برخوردار می شوند. با توجه به اینکه امسال نیز به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است و بنگاه های اقتصادی برتر و بزرگ کشور نقش بارزی در رونق تولید می توانند داشته باشند، ارزیابی آنها و تولید اطلاعات در مورد آنها با انجام رتبه بندی IMI-100 ، گامی است در جهت کمک به تحقق شعار امسال.
 آیا تنها شرکت های دولتی امکان حضور در IMI-100  را دارند؟
خیر. کلیه شرکت ها اعم از شرکت های خصوصی، عمومی و دولتی میتواند در این رتبه بندی شرکت کنند. در واقع هر واحد اقتصادی که به عنوان شرکت ثبت شده باشد می تواند فرآیند این رتبه بندی حضور یابد. تنها یک محدودیت برای حضور شرکت ها وجود دارد، و آن این است که شرکت نباید انحصار قانونی در آن زمینه فعالیتی داشته باشد.
کلام آخر..
ما سعی کردیم با توسعه این کار طی سال های گذشته، اطلاعات درباره بنگاه های اقتصادی معتبر و بزرگ کشور را به طور مستند و دقیق گردآوری و تولید کنیم. در این ارتباط، با توجه به نیاز کشور برای ارزآوری، شاخص صادرات را نیز به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی شرکت ها در نظر گرفتیم. همچنین در مورد صادرات، یک شاخص ترکیبی هم داریم که 10 شرکت برتر صادرات گرا بر اساس آن انتخاب می شوند، به این معنی که در این شاخص ترکیبی به میزان صادرات و میزان رشد آن نسبت به سال گذشته و سهم صادرات از فروش شرکت توجه می شود. همچنین، شایان ذکر است که کشورهایی مانند ترکیه، هندوستان و امریکا نیز، شرکت های خود را با همین روش ارزیابی و رتبه بندی می کنند. در گزارشات رتبه بندیIMI-100 ،پانصد شرکت ایران با 500 شرکت این کشورها مقایسه می شوند. همچنین گروه های صنعتی در ایران با گروه های صنعتی این کشورها از جنبه های مختلف مقایسه می شوند.











1 - 30 Next
خانه