>
ورود
مزایای رتبه بندی 500 شرکت برتر ایران
شنبه,09 دی, 1396

مجید درویش، مدیر مرکز رتبه بندی شرکت­های برتر جزییات رتبه­بندی و معرفی 500 شرکت برتر ایران را تشریح کرد. درویش در گفت و گو با دنیای اقتصاد با اشاره به مزایای رتبه­بندی سالانه 500 شرکت برتر ایران، شکل­گیری رتبه بندی شركت هاي برتر ايران و شاخص­های معرفی شرکت­های برتر را نیز توضیح داد.

*سابقه رتبه بندی شرکت­هاي برتر به چه زمانی برمی گردد؟

رتبه بندی شرکت های برتر ایران با نام رتبه بندي IMI-100 به مدت 20 سال است که در سازمان مدیریت صنعتی انجام می­شود به این معنا که این کار در سال 1377شروع شد و به طور مستمر، هر ساله انجام شده است. اين رتبه بندي، از سال شروع تا امسال رشد و توسعه زیادی داشته است؛ در واقع، شرکت­ها از این رتبه بندی استقبال زیادی کرده اند و ما رتبه بندي را هم از نظر تعداد شرکت­هایی که به­عنوان شرکت­های برتر معرفی می شوند، و هم از نظر تعداد شاخص هاي مورد ارزيابي توسعه داديم. تعداد شركت هاي مورد ارزيابي را طي سال هاي گذشته و به تدريج افزايش داديم؛ در سال اول 100 شرکت برتر ایران را رتبه­بندی و معرفی کردیم و به همین دلیل، اين رتبه بندی به رتبه بندي IMI-100 معروف شد؛ در حال حاضر، 500 شرکت را رتبه بندی و معرفی می­کنیم و با اینکه درخواست برای اینکه تعداد شرکت­های بیشتری را معرفی کنیم وجود دارد اما از آنجا که رتبه­بندی­های مشابه در دنیا اقدام به معرفی و رتبه­بندی 500 شرکت می کنند، ما نیز در همین عدد 500 فعالیت خود را حفظ کرده و تعداد شرکت ها را افزایش نداده ایم تا قابلیت مقایسه بین شرکت های ایرانی و شرکت های دیگر کشورها نیز وجود داشته باشد.

*شما در رتبه بندی شرکت ها چه شاخص ها و ملاک هایی را در نظر می گیرید؟

شاخص­هایی که شرکت­ها را براساس آن ها رتبه بندی و ارزیابی می کنیم عمدتا شاخص های مالی و اقتصادی هستند که به نوعی شاخص­های «خروجی گرا» محسوب می­شوند؛ یعنی نتایج عملکرد شرکت­ها را بررسی می کنند؛ در حال حاضر، تعداد این شاخص ها 33 شاخص است یعنی هر شرکتی براساس 33 شاخص، رتبه­بندي و با سایر شرکت­ها مقایسه می­شود. این شاخص ها به چند دسته تقسیم می شوند؛ تعدادی از این شاخص­ها تحت عنوان شاخص­هاي «اندازه و رشد شرکت» معرفی شده­اند؛ مانند شاخص­هاي «فروش»،«رشد فروش»،« فروش سرانه »،«ارزش افزوده»،«تعداد کارکنان»،«دارایی»،«رشد دارایی» و «رشد اشتغال»؛دسته دیگری تحت عنوان شاخص­هاي «سودآوری و عملکرد» معرفی کرده­ایم که تعدادی از این شاخص­ها هم در این دسته جای می­گیرند. دسته دیگر«شاخص­هاي بهره وری» است که نشان­دهنده میزان و سطح بهره­وری شرکت­ها است. شاخص­هاي دیگری تحت عنوان «شاخص هاي صادرات» تعریف شده است که در واقع بیشتر به مقوله صادرات شرکت ها و میزان موفقیت آن­ها در این زمینه برمی­گردد. دسته دیگر، شاخص­ های «نقدینگی» است. همچنین، شاخص­های «بدهی» و شاخص­هاي «بازار». این 33 شاخص در این چند دسته تقسیم ­بندی شده­است و 500 شرکت براساس این شاخص ­ها ارزیابی، رتبه ­بندی و معرفی می شوند.

*روش این رتبه بندی چيست؟

اولا مشابه این رتبه بندي كه ما انجام می دهیم در دنیا رتبه­بندي با عنوان Furtune Global 500 وجود دارد که مجله Furtune انجام می دهد و در آن 500 شرکت برتر دنیا را رتبه بندی و معرفی می کند؛ این رتبه­بندی در سطح جهانی است ولی روش آن، مشابه روشی است که ما در رتبه بندی IMI-100 داريم. این روش در رتبه­بندی شركت­هاي برتر سایر کشورها هم استفاده مي­شود؛ مثلا 500 شرکت برتر آمریکا هر ساله با این روش رتبه بندی می شوند؛ یا در ترکیه رتبه­بندی با همین روش انجام می شود؛ و در چند کشور دیگر مانند کانادا، مالزی، هندوستان نیز، رتبه بندی با اين روش انجام می شود. اما روش رتبه بندی به این صورت است که ابتدا 500 شرکت براساس شاخص«ميزان فروش» انتخاب و رتبه­بندي می­شوند یعنی یک جدول ارائه می شود که از نظر شاخص ميزان فروش از شرکت اول تا شرکت 500 ام را معرفی می کند؛در جدول دیگری این شرکت ها مثلا به لحاظ شاخص سودآوری رتبه بندي و معرفی می شوند؛ به همين نحو، برای هریک از بقيه 33 شاخص رتبه­بندي شركت­ها انجام می­شود؛ این 33 شاخص با هم لینک نمی شوند و ارتباطی ندارند؛ گاهی از ما سوال می شود كه آيا نهایتا با توجه به این 33 شاخص به هر شرکت یک رتبه داده می شود؟ خیر؛ این گونه نیست؛ برای هر شرکتی 33 رتبه مشخص می شود.

*این رتبه بندی ها در نهایت مورد استفاده چه گروه هایی قرار می گیرد؟

چند گروه را به­عنوان استفاده کنندگان از نتایج اين رتبه بندی می شناسیم که اولین گروه را می توان خود این « شرکت ها و بنگاه های اقتصادی» که در این رتبه بندی حضور پیدا می کنند، دانست. اين رتبه بندي برای آن­ها فوایدی دارد؛ از جمله اینکه رتبه بندی به ارتقای برند این شرکت­ها کمک می­کند چون در فهرست بهترین شرکت های ایران قرار می گیرند؛ موضوع دیگر این است که از اطلاعات تولید شده در این رتبه بندی استفاده می کنند و توانایی مقایسه خود با شرکت های دیگر به ویژه با شرکت های هم رشته و هم صنف خود را پیدا می کنند.شرکت ها در برنامه های استراتژیک خود از این اطلاعات استفاده می کنند و برای چشم انداز آتی خود با توجه به جایگاه فعلی خود در IMI-100 برنامه­ریزی می­کنند. همچنين، شرکت­هایی که قصد مشارکت با شرکت­ های خارجی را داشته­ باشند، قرار گرفتن نام آن­ ها در فهرست IMI-100 ، برايشان مطلوبيت دارد، از آنجا که گزارش این رتبه بندی به زبان انگلیسی هم منتشر می­شود و مورد توجه شرکت­های خارجی قرار می گیرد.

گروه دیگری که از رتبه بندی IMI-100 می توانند استفاده کنند «دولت» و به طور کلی سیاست گذاران اقتصادی و صنعتی كشور هستند به این دلیل که اطلاعات تولید شده از این رتبه­بندی­ها به خوبی هم وضعیت شرکت­ها را نشان می­دهد که وظیفه تولید در کشور را بر عهده دارند و هم امکان مشاهده وضعیت رشته­های مختلف كسب و كار را ایجاد می­کند؛ ضمن اینکه چون این گزارشات و اطلاعات هر ساله تولید می­شود، می­توانند روند افت و خیز بنگاه های اقتصادی و صنایع مختلف را از این گزارش ها استخراج کنند.

*هدف سازمان مدیریت صنعتی از انجام رتبه بندی شرکت هاي برتر ايران چه بوده است؟

در درجه اول هدف این بوده­است که در مورد بنگاه های اقتصادی «تولید اطلاعات» شود؛ و مهمترین بنگاه های اقتصادی، بنگاه های بزرگ کشور هستند که ضریب تاثیر آن ها در اقتصاد کشور بیشتر است؛بنابراین اقدام به تولید اطلاعات درباره بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور کردیم. در حقیقت، هدف اين بوده است که «شرکت­هایی که اثرگذاری بیشتری در اقتصاد کشور دارند معرفی کنیم»؛ هدف ديگر ،‌كمك به شفاف سازي فضاي كسب و كار كشور بوده است. هدف سوم ما از این رتبه بندي «تشویق و گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی» بوده است. هر شركتي تلاش دارد در شاخص هاي مختلف رتبه بالاتري را به دست آورد.

*در پایان اگر مطلبی هست که به آن اشاره نشده است بفرمایید.

اول اينكه، فرآيند اين رتبه بندي هر ساله در اواخر تيرماه با فراخوان و دعوت از شركت ها براي حضور در رتبه بندي شروع مي شود و پس از مراحل مختلف،‌نهايتا نتايج رتبه بندي در " همايش شركت هاي برتر ايران" در بهمن ماه،‌اعلام مي شود.

مطلب ديگر اينكه عليرغم استقبال خوب شركت ها براي حضور در رتبه بندي شركت هاي برتر و ارائه اطلاعات مورد نياز، ليكن تعداد كمي از شركت ها از ارائه اطلاعات و حضور در رتبه بندي خودداري مي كنند كه اين عدم شفافيت دلايل مختلفي مي تواند داشته باشد. به هر حال، به اين شركت ها هم توصيه مي كنيم كه در اين رتبه بندي حضور پيدا كنند تا از مزاياي آن بهره مند شوند.

1 - 30 Next
خانه